انتخاب صحیح رنگ


در اکثر مواقع طراحان به علت عدم اطلاع کافی از ترکیبات رنگ ها و تفاوت مود رنگی ( color mode ) و هم چنین تفاوت آن ها از مانیتور تا چاپ ، رنگ طراحی خود را استفاده می کنند غافل از آنکه نتیجه چاپ آن رنگ ها در فرم های عمومی و در مواقع زیادی حتی در فرم های اختصاصی مطلوب نخواهد بود. برای جلوگیری از این مسئله مواردی را به صورت مختصر توضیح می دهیم که در انتخاب رنگ بسیار مهم هستند.
فقط CMYK :
مود رنگی چاپ CMYK می باشد که از رنگ های اصلی Cyan-Magenta-Yellow-Black تشکیل شده است و از ترکیب این ۴ رنگ ، میلیون ها رنگ تولید می شود. مثلا برای ایجاد رنگ سبز از رنگ های آبی و زرد استفاده می شود یا برای ایجاد رنگ قرمز از رنگ سرخابی و زرد استفاده می شود.
استفاده از مودهای رنگی دیگر مانند RGB که بر اساس ترکیبات نور می باشد و مناسب برای نمایش در مانیتور می باشد در کارهای چاپی که اساس آن ترکیب چهار رنگ Cyan-Magenta-Yellow-Black است ، سبب اختلاف رنگ های چاپ شده با رنگ مورد نظر شما می شود.
ترکیب رنگ ها :
سعی کنید برای ایجاد یک رنگ از رنگ های اصلی کمتری استفاده کنید با این کار اختلاف رنگ شما بعد از چاپ کمتر می شود. بدیهی است خطای رنگی یک ترکیب که از دو رنگ اصلی استفاده شده است کمتر از مواردی است که از ۳ یا ۴ رنگ اصلی برای ایجاد یک ترکیب رنگ استفاده می شود.
متوقع نباشید هر رنگی که داخل مانیتور می بینید قابل اجرا در فرم های عمومی باشد.در نظر داشته باشید رنگ هایی مانند: قهوه ای، زرشکی، بنفش و بعضی رنگ ها که برای ایجادشان باید از هر ۴ رنگ اصلی استفاده شود با اختلاف بیشتری مواجه خواهد شد.
بهترین روش برای انتخاب رنگ مناسب استفاده از مراجع معتبر و وارد کردن کد رنگ آن در طرح ها می باشد. با این حال بخصوص در چاپ های عمومی احتمالا شاهد مقداری تغییر رنگ خواهیم بود.
رنگ های خاص :
رنگ هایی از قبیل طلایی (Gold)، نقره ای (Silver)، اکلیلی و … در ترکیبات CMYK وجود ندارد. به این رنگ ها، رنگ های پنجم می گویند. در صورت تمایل به استفاده از این رنگ ها می بایست مرکب این رنگ ها که دارای شماره فنی خاص می باشد خریداری شده و به صورت رنگ های تفکیکی یا رنگ پنجم چاپ شوند.
مشکی یا خاکستری :
اگر میخواهید زمینه مشکی پر رنگ (اصطلاحا مشکی پرکلاغی) داشته باشید از مشکی ۴ رنگ استفاده کنید. 
اگر زمینه طراحی خود را مشکی تک رنگ (Black=100) انتخاب کنید نتیجه چاپی آن خاکستری خواهد شد. حدالمقدور در زمینه های تمپلات از این رنگ استفاده نکنید. غیر از اینکه سفارش شما مشکی پر رنگ نخواهد شد نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود ( از این فرمت رنگ تنها برای نوشته های ریز استفاده نمایید ).
اگر زمینه خاکستری مورد انتخاب شماست به هیچ دلیل از رنگ خاکستری ۴ رنگ استفاده نکنید و از درصد های مختلف رنگ مشکی برای بدست آمدن آن استفاده نمایید.
Overprint :
در این تکنیک هنگامی که رنگی را overprint انتخاب می کنید زیر آن با پس زمینه ای که رنگ overprint شده روی آن قرار دارد پر می شود چنانچه این تکنیک اعمال نشود با کوچکترین جا به جایی رنگ نوشته یا رنگ پس زمینه هنگام چاپ دور نوشته شما سفیدی می زند. توجه داشته باشید رنگ زیر نوشته overprint شده روی آن تاثیر می گذارد.

تاریخ انتشار: 1397/02/20 - 10:02:18

کلمات کلیدی: انتخاب صحیح رنگ