دستورالعمل طراحی ویژه چاپ افست


الف) ضوابط و مقررات قانونی:

طبق بخشنامه های مکرر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رعایت موارد ذیل در هنگام طراحی الزامی می باشد:

 1 - چاپ طرح هایی که در آن از تصاویر بانوان استفاده یا سوء استفاده ابزاری و تبلیغاتی شده باشد ممنوع است. (چاپ هر نوع طرح با استفاده از عکس زن (ایرانی یا خارجی) خلاف مقررات می باشد.)

 2 - چاپ اقلام چاپی با متن تمام لاتین به نحوی که بیننده یا مصرف کننده را در هنگام استفاده، به سمت کالا یا خدمات خارجی منحرف نماید، ممنوع می باشد. (به عنوان مثال چاپ جعبه یا کاتالوگ برای یک نوع کالا به نحوی که به غلط به مخاطب، خارجی بودن یک کالای تولید داخل القاء گردد.)

 3 - چاپ سربرگ، فاکتور، برگ قرارداد، ضمانت نامه یا هرنوع اوراق تجارتی رسمی دیگر، منوط به احراز هویت قانونی صاحب سفارش توسط سفارش گیرنده خواهد بود و لذا می بایست پیش از اقدام به قبول سفارش ، نسبت به این موضوع اطمینان حاصل نماید و در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلفی مسئولیت آن بعهده سفارش دهنده می باشد .

 4 - مسئولیت قانونی کنترل اعتبار مجوز چاپ آگهی یا هر نوع اوراق تبلیغاتی جهت موسساتی همچون آموزشگاه ها، شرکت های خدماتی، شرکتهای انبوه سازی، مراکز درمانی و بهداشتی و ... که نیاز به اخذ مجوز چاپ آگهی از ارگان مربوطه دارند، برعهده شخص سفارش گیرنده می باشد.

 

ب) نکات فنی :

 گام اول:

برای طراحی فقط و فقط از مانیتور معمولی (CRT) استفاده نمایید. به هیچ وجه، کامپیوتر طراحی خود را به LCD یا LED متصل نکنید. زیرا رنگ ها در LCD و LED بسیار روشن و غیر طبیعی نمایش داده می شود و با کار چاپی نهایی متفاوت خواهد شد . همچنین جهت برخورداری از بهترین کیفیت چاپ و ایجاد نزدیکترین حالت رنگ به رنگ مورد نظرتان بهتر است که مانیتور خود را کالیبره نمایید .

نکته مهم: بدلیل تفاوت سیستم خروجی رنگ در پرینترهای جوهر افشان و دستگاه های چاپ دیجیتال با ماشین چاپ افست و دستگاههای چاپ لارج فرمت ، مطمئن باشید که هیچگاه نمونه چاپ افست نهایی با پرینت ارائه شده از طرف شما به مشتری مطابقت نخواهد داشت.

 

فایل:

جهت سفارشات افست ، فایل ارسالی الزاماً باید تحت قالب فایل JPG با کیفیت حداقل 8 ، مُد رنگی CMYK و رزولوشن 300 پیکسل بر اینچ باشد.

نکته مهم: بهتر است بدانید شما اگر با هدف افزایش کیفیت طرح فایل خود را با پسوند مثلاً TIF و با کیفیت مثلاً 400 پیکسل بر اینچ ارسال کنید، نهایتاً این فایل در مراحل پیش از چاپ با پسوند JPG و کیفیت 300 پیکسل بر اینچ ذخیره می شود! شما فقط با این کار باعث افزایش بی دلیل حجم فایل و دشواری در ارسال فایل از طریق اینترنت شده اید!!

 

ابعاد:

جهت جلوگیری از دفرمه شدن (تغییر شکل نامتعارف) طرح، ابعاد فایل خود را دقیقاً مطابق با ابعاد مندرج در جدول زیر مطابقت و سپس تنظیم نمایید.

نکته مهم: ابعاد متعارف چاپ با ابعاد استاندارد کاغذ متفاوت است.

 

تاریخ انتشار: 1397/02/14 - 12:23:50

کلمات کلیدی: دستورالعملطراحی ویژه چاپ افست