کارت های هوشمند(جنیوس)


در دنیاي رقابتی امروز که تمامی صنایع و مشاغل به دنبال رونق اقتصادي هستند تا امور نقل و انتقالات مالی و اعتباري را با سهولت انجام داده تا تولیدات خود را با بهترین شرایط به فروش برسانند، یکی از بهترین راه ها به کارگیري کارت هاي هوشمند می باشد. با توجه به شکوفایی در صنعت کارت هاي هوشمند تماسی و غیر تماسی در دنیا و ترویج آن در بازار هاي داخلی ، از این کارت ها در صنعت بانکداري الکترونیکی، حمل و نقل، کارت هاي عضویت، کارت های هواداري، کارت هاي تردد و پارکینگ، کارت هاي حضور و غیاب و ... استفاده می گردد . دو نوع از پر مصرف ترین این کارت ها، کارت هاي هوشمند تماسی و یا کارت مگنت دار و کارت هاي هوشمند غیر تماسی یا کارت با آنتن مایفر می باشد که در ذیل به معرفی این نمونه کارت ها می پردازیم .

از مزایاي این کارت ها می توان به امنیت بالا و حمل آسان، مسائل زیست محیطی در مقایسه با پول نقد، معتبر و مطمئن بودن آن نسبت به چک هاي شخصی و شرکتی و عدم لزوم استعلام اشاره نمود.

 

انواع کارت هاي هوشمند

کارت هاي مگنت دار-کارت بانکی:

کارت هاي مگنت دار از انواع کارت هاي هوشمند تماسی با نوار مغناطیسی بوده که جنس آن از pvc می باشد. یک روي کارت نوار مغناطیسی کشیده می شود که این نوار حاوي لایه هاي اطلاعات است. اطلاعات مورد نیاز به صورت encode درآمده و به وسیله دستگاه encoder بر روي نوار مغناطیسی ذخیره می شود . این اطلاعات به صورت 0 و 1 بر روي نوار مغناطیسی نوشته می شوند. از نمونه این کارت ها می توان به کارت هاي بانکی، کارت هدیه، کارت هاي کلوپ و باشگاه ها و... اشاره کرد.

ضخامت کارت ها 760 میکرون می باشد که از 4 لایه pvc تشکیل شده است.

 

کارت هاي مایفر 1k یا آنتن دار:

کارت مایفر از خانواده کارت هاي هوشمند است که مبتنی بر تکنولوژي RFID بوده و از نوع غیر تماسی می باشد. این کارت ها داراي چیپ با قابلیت خواندن و نوشتن و ذخیره اطلاعات هستند. کارت هاي مایفر از نظر حافظه انواع مختلفی دارند که مجتمع اقدام به تولید کارت هاي مایفر 1k نموده است.

برخی از ویژگی هاي کارت هاي مایفر :

* در دو نوع 1k و 4k

* داراي حافظه قابل خواندن و نوشتن تا بیش از 100000 بار

* داراي ماژول امنیتی جهت محدود کردن دسترسی هاي غیر مجاز به کارت

* قابلیت خواندن کارت تا فاصله 10 سانتی متري

 

کارت هاي 125 کیلو هرتز:

کارت هاي 125 کیلو هرتز یا کارت هاي RO، کارت هاي هوشمند غیر تماسی می باشند که بر روي آنها آنتن به صورت دایره اي قرار دارد. این کارت ها نسبت به کارت هاي مایفر 1k از محبوبیت و استفاده کمتري برخوردارند.

کاربرد این کارت ها:

* تردد پرسنل (حضور و غیاب)

* درب پارکینگ ها

* شهربازي ها و ...

 

کارت هاي هایبرید ( چند منظوره):

کارت هایی که از ترکیب کارت هاي هوشمند تماسی ( مگنت) و کارت هاي هوشمند غیر تماسی (مایفر 1k ) تولید می شوند، به کارت هاي هایبرید یا چند منظوره معروفند که مجموعه توانایی تولید این نوع کارت ها را نیز دارد.

از آنجایی که این کارت ها چند منظوره می باشد، با یک کارت می توان هم به عنوان کارت مغناطیسی (بانکی) و هم کارت مایفر (حضورغیاب و ...) به صورت همزمان استفاده نمود.

معرفی ماشین آلات چاپ و تولید کارت هاي هوشمند

1- ماشین چاپ جنیوس 52UV (افست خشک):

این ماشین با تکنولوژي افست خشک در 5 رنگ همزمان، عملیات چاپ را انجام می دهد و سایز چاپ آن 36 در 52 سانتیمتر می باشد. دستگاه مذکور ساخت شرکت KBA کشور آلمان بوده و قادر به چاپ بر روي انواع P.V.C ، طلق ، متالایز ، پلی کربنات و ... از ضخامت 80 تا 800 میکرون است. ضمنا این ماشین به علت آن که از تکنولوژي آنیلوکس بهره می برد، سطح چاپ در تمامی قسمت ها یکدست بوده و چون در فرآیند تولید، از آب و الکل استفاده نمی شود شفافیت رنگها از ویژگی هاي بارز این دستگاه می باشد.

 

2- دستگاه مگنت گذار:

با توجه به توليد کارت های هوشمند تماسی يا کارت های مگنت دار ، اين مجموعه اقدام به نصب و راه اندازی دستگاه مگنت گذار نموده است. اين ماشين وظيفه مگنت گذاری را روی اورلی (Overlay) داشته که با توجه به لی اوت (Layout) کارت های بانکی، مگنت ها بر روی اورلی (Overlay) قرار می گيرند.

 

3- دستگاه کلیتور:

کارت هاي هوشمند تماسی و غیر تماسی بایستی در استاندارد 4 لایه تولید گردند، از این رو دستگاه کلیتور جهت انطباق لایه هاي پشت و رو و لایه هاي اورلی (overlay) استفاده می گردد. این دستگاه وظیفه انطباق 4 لایه مذکور روي هم را دارد.

 

4- دستگاه لمینیت (مخصوص کارت های PVC)

هنگامی که لایه هاي P.V.C و اورلی از قسمت کلیتور به این قسمت ارسال می گردد کار در بین سینی هاي لمینیت قرار می گیرد و طی فرآیندي نخست به قسمت هیتینگ ( گرما ) و سپس به سرعت به قسمت کولینگ ( سرما ) انتقال می یابد که بعد از آن 4 لایه مذکور به یک لایه تبدیل می شود و ضخامت آن برابر با 40 +/- 760 خواهد بود.

 

5- دستگاه پانچ:

بعد از عملیات لمینیت، کار به قسمت پانچ فرستاده می شود که شیت هاي لمینیت شده به یک لایه با ضخامت 760 میکرون تبدیل گردیده و در این قسمت به صورت یکنواخت و یک اندازه تبدیل به کارت می گردد. 

 

6- دستگاه شخصی سازي:

فرایند تخصیص کارت به یک فرد خاص شخصی سازي نامیده می شود. در اصطلاح کلی شخصی سازي به معنی بارگذاري همه اطلاعات تخصیص داده شده به شخص در یک کارت است که این داده می تواند شامل نام، آدرس و یا اطلاعات مالی و بانکی فرد باشد. آنچه اهمیت دارد این است که این اطلاعات منحصر به یک کارت خاص بوده و شامل بارگذاري اطلاعات بر روي چیپ یا نوار مگنت و چاپ و یا برجسته سازي مشخصات دارنده کارت بر روي کارت باشد.

تاریخ انتشار: 1397/08/17 - 11:57:05

کلمات کلیدی: کارتهوشمندبانکیجنیوسرمزدار